FiiO Q5s Type-C to przenośny DAC i wzmacniacz wyposażony w odłączaną kartę THX AAA AM3D, podwójny AK4493EQ oraz Bluetooth. Jego cena wynosi 399.99 dolarów.
Disclaimer: FiiO Q5s Type-C wysłany do nas jest próbką w zamian za naszą szczerą opinię w tej recenzji. Dziękujemy FiiO za tę możliwość.
Aby dowiedzieć się więcej o recenzjach FiiO na Headfonics możesz kliknąć tutaj.
Uwaga, ta recenzja jest zgodna z naszymi nowymi wytycznymi punktacji dla roku 2021, o których możecie przeczytać tutaj.
FiiO Q5s Type-C DAC Amp z modułem THX AAA technology AM3D jest najnowszą odsłoną serii Q przenośnych dekoderów i wzmacniaczy FiiO.
Seria ta była jednym z najmocniejszych przenośnych odbiorników bezprzewodowych, a wcześniejsze wydanie Q5s otrzymało naszą nagrodę Best Portable Amp/DAC za rok 2018.
Teraz uderza ponownie z obsługą DSD512, portem USB-C, nowymi chipsetami BT5.0 i THX AAA™ 78. Jest to konstrukcja THX Achromatic Audio Amplifier, pierwszy na świecie samodzielny moduł wzmacniacza z certyfikatem THX, wyposażony w 2 układy THX AAA-78, które znane są z wysokiej liniowości i niskiego poziomu podkolorowań.
Ten sam projekt wzmacniacza jest stosowany w M11 Pro oraz w limitowanym japońskim module AM3C, który zdobył bardzo dużą popularność.
Copyright FiiO 2020
Tech Inside
AM3D THX AAA-78
Poszukiwany i limitowany AM3D jest częścią systemu wymiennych kart wzmacniaczy FiiO, który został użyty w FiiO X7, X7 Mark II, Q5 i 2018 Q5s. Najnowsza konstrukcja została wyposażona w upgrade portu USB-C stąd nazwa Q5s Type-C. Pozwoli to na szybki transfer muzyki, aktualizację firmware'u lub połączenie z innymi urządzeniami, dzięki czemu użytkownik będzie miał zawsze aktualne wrażenia.
Przy 32Ω wzmacniacz może oddać do 550mW mocy na wyjściu zbalansowanym i osiąga >110dB separacji. Dzięki wejściu analogowemu line-in, można użyć Q5s Type-C jako czystego wzmacniacza omijając wewnętrzne dekodowanie.
Jeszcze w styczniu 2019 roku FiiO wypuściło 150 zestawów modułów AM3C, pierwszy wymienny moduł THX na świecie, i jest ograniczony na rynku japońskim. Nic dziwnego, że przy szerokiej bazie użytkowników korzystających z systemu modułowego, 150 zestawów AM3C zostało sprzedanych w ciągu jednego dnia.
AM3D pojawia się później jako międzynarodowa wersja limitowana, z nową nazwą modelu, tak aby nie pokrywała się z limitowaną wersją japońską, ale wnętrze jest identyczne.
Wzmacniacze AAA-78
W pełni zbalansowany moduł wzmacniający struktury THX AAA-78 (THX Achromatic Audio Amplifier) jest oficjalnie wyjaśniany jako "Najbardziej liniowa technologia wzmacniacza dla słuchawek i samochodowych systemów audio", zgodnie z certyfikatem ustanowionym przez Lucasfilm.
Chipsety obiecują wysoką moc separacji i pasmo przenoszenia, nieskończenie niski poziom szumów, zniekształceń i poboru mocy, a także możliwość uzyskania dużej mocy wyjściowej przy niskim napięciu zasilającym.
Więcej o nadzorowanej przez THX Inc. technologii AAA można przeczytać tutaj.
Ulepszony BlueTooth
Co ciekawe, w rozwiązaniu Bluetooth wprowadzono pewne zmiany, więc nie chodzi tylko o podmianę modułu THX AAA.
Oryginalny Qualcomm SOC CSR8675 został zmieniony na nowszy QCC5124 z czterordzeniową architekturą przetwarzania składającą się z dwóch procesorów aplikacyjnych i dwóch jednostek DSP. SoC wspiera technologie Qualcomm® aptX™ audio, aptX HD oraz Qualcomm aptX Adaptive audio.
Działając w oparciu o BT5.0, nowy Q5s Type-C obsługuje najnowsze kodeki w trybie odbioru, w tym AAC, SBC, aptX, aptX Low Latency, aptX HD i LDAC. Maksymalna szybkość dekodowania wynosi do 24BIT/96kHz, a odległość parowania jest praktycznie dłuższa niż w przypadku innych urządzeń BT4.0.
Złącze USB Typu-C
Pod względem kosmetycznym jest to największa różnica, a aktualizacja USB Type-C sprawia, że całe doświadczenie jest znacznie bardziej przyjazne, zwłaszcza przy ładowaniu. Pierwotnie, aby dopasować się do standardów mFi, kable musiały być zakończone micro-USB, być może zasady zostały poluzowane i teraz możemy mieć USB-C na DACu.
Podłączenie Q5s Type-C jako DAC do iPhone'a i telefonu z Androidem również daje lepszą jakość wyjściową niż bezprzewodowa, a na pewno można podłączyć laptopa, aby korzystać z niego jak z innych normalnych dekoderów.
Design
Konstrukcja Q5s w wersji Type-C pozostaje niezmieniona w stosunku do oryginalnego Q5s i nie ma żadnego powodu by dotykać tego obrabianego CNC, szczotkowanego i gładko anodyzowanego aluminiowego korpusu z pięknym pierścieniem podświetlenia wzdłuż krawędzi.
Tylny panel pokryty czarną skórą jest przyjemny w dotyku, a oświetlenie z przodu ma urzekający cybernetyczny styl. Wszystko inne jest tak samo poręczne, jak udowodnił to oryginalny Q5s - możesz z łatwością sterować głośnością i odtwarzaniem jedną ręką.
Funkcjonalność
Na panelu bocznym znajdziesz selektor wejść dla USB, wyjścia liniowego, koaksjalnego i optycznego, i możesz przełączać się pomiędzy tymi wejściami natychmiast.
Po drugiej stronie znajdują się trzy okrągłe przyciski do sterowania odtwarzaniem i parowaniem Bluetooth. Możesz przytrzymać przycisk, aby Q5s Type-C wszedł w tryb parowania, dzięki czemu Q5s Type-C będzie wykrywany przez urządzenie źródłowe.
Cyfrowe wejścia/wyjścia
Na górnym panelu znajduje się przełącznik podbicia basów, jak również przełącznik wysokiego i niskiego wzmocnienia. Znajdziesz tam również gniazdo wyjścia liniowego 3,5 mm, gniazdo optyczne 3,5, koaksjalne oraz gniazdo wejścia liniowego sygnału analogowego. Możesz użyć adaptera wyjścia optycznego, aby podłączyć Q5s Type-C do przetworników DAC z wejściami optycznymi.
Akcesoria i opakowanie
Q5s jest bardzo podobny do oryginalnego Q5s, a w pudełku znajduje się spory wybór akcesoriów. Obejmuje on:
- Etui transportowe Śrubokręt T5 do wymiany kart wzmacniaczy Przewód koncentryczny patch cord Adapter wyjść optycznych 2 pary gumowych pętli do układania (długa i krótka ) Silikonowa mata antypoślizgowa Kabel Type-C do USB-A Podwójny kabel Type-C Kabel Type-C-Lightning Karty gwarancyjne, instrukcja obsługi, skrócona instrukcja obsługi
Aplikacja FiiO Player
Podobnie jak w przypadku BTR5 czy innych urządzeń Bluetooth od FiiO, użytkownik ma dostęp do panelu kontrolnego aplikacji FiiO Player App i może przełączać się pomiędzy opcjami EQ, priorytetyzować kodeki, opcje filtrów, ustawić czas automatycznego wyłączenia, a nawet kontrolować zachowanie wskaźnika LED.
Są to bardziej zaawansowane funkcje, które nie są oferowane przez większość marek audio i oferują o wiele więcej elastyczności wokół konstrukcji.
Wrażenia dźwiękowe
Podsumowanie
Q5s Type-C z modułem AM3D THX AAA to liniowy i elegancko dostrojony dźwięk, z jeszcze większą mocą odtwarzania detali niż oryginalna karta AM3E.
AM3E to bardziej tradycyjne podejście z pełnym średnim basem, z mocniejszą nutą ciepła i bogactwa w dolnym zakresie średnich tonów dla zapewnienia naturalności, a także lekko podgrzanymi średnimi tonami dla zwiększenia przejrzystości, podczas gdy AM3D brzmi czyściej i jest bardziej delikatnie kontrolowany.
Moduł AM3D zwiększa przejrzystość z umiarkowanie szybkim rozpadem basu, ciało wokalu jest mniej tłuste i bardziej wyrafinowane w obrazowaniu. Jest nieco odłożony i promieniuje z bardziej precyzyjnego punktu, z wyraźniejszym pozycjonowaniem instrumentów.
Średnie tony są płynnie artykułowane aż do górnych rejestrów, po czym powoli opadają, zgodnie z sygnaturą brzmienia, z dobrą teksturą i kontrolą.
Duża ilość szczegółów wysokich tonów jest zachowana, nie wprowadzając jednocześnie szorstkości do wokalu, który jest dobrze dociążony i umieszczony bardzo daleko, aby stworzyć bardziej przestrzenną scenę.
Barwa dźwięku
Strojenie jest dość niepodbarwione z soczystymi detalami i wykazuje pewne podobieństwo do M11 Pro z tym samym stopniem wzmocnienia THX AAA. Obydwa oferują dużo faktury i kontroli z dobrym powietrzem i przestrzenią na głowę.
Uważam, że to strojenie jest odpowiednie dla muzyki klasycznej lub czegokolwiek, co wymaga większej równowagi i spójności na wyjściu. Na połączeniu 4.4 mamy do czynienia z dobrą głębią sceny dźwiękowej a zwiewne detale w strefie harmonicznej są wydobywane w celu stworzenia przestrzennej prezentacji.
Działa to bardzo dobrze z szybkimi utworami fortepianowymi, które są spójne w mocy z niskimi i wysokimi tonami, zwinne i czułe bez braku wagi w średnim basie.
Brzmienie jest nieco jasne, ale dalekie od sybilantyzmu. Wyższy rejestr jest starannie zaokrąglony, aby nie zabijać powietrza, a jednocześnie brzmi wyjątkowo gładko. Żywy i lekki charakter strojenia dobrze współgra z różnymi gatunkami i radosną muzyką, a także z młodszymi głosami.
Zaleca się korzystanie ze zbalansowanego połączenia 4.4 i lepiej zremasterowanych plików w celu uzyskania najlepszej dynamiki, separacji i sceny dźwiękowej. Wyższe wzmocnienie może zapewnić większą gęstość w zakresie średnich tonów przy użyciu słuchawek IEM o wyższej impedancji.
Synergy
Przewodowy
Impedancja wyjściowa wynosi zaledwie<1,5Ω (32Ω przy obciążeniu). Z wrażliwymi CIEM-ami i IEM-ami jak Shure SE846, tło jest ciche na obu wyjściach, z lekkim sykiem na wyjściu zbalansowanym 4,4, ale pomijalnym, kiedy muzyka zaczyna grać.
Wyjście ma dobrą moc, więc współpracuje z szeroką gamą zestawów IEM, dając naturalne i pełne brzmienie. Testując z Shure SE846 i HUM Pristine nie słyszałem zbyt wielu szumów na tych bardzo czułych IEM-ach, a dynamika jest dobrze zachowana.
Ogólna sygnatura dźwiękowa nie jest agresywna i dość zwiewna, a przy dynamicznych IEM-ach poczujecie jej moc napędową, która jest dość duża w swoim uderzeniu basu z dość miękkim spadkiem, który wprowadza trochę ciepła, aby uzupełnić teksturowaną górę.
Nowy moduł zapewnia większą kontrolę i ujawnia więcej mikrodetali, podobnie jak w przypadku M11 Pro jest to przyjazne dostrojenie z większością zestawów IEM.
Ogólna synergia z czułymi IEM jest przyzwoita i przy dobrej kontroli na wyjściu, działa całkiem dobrze z bardziej wymagającymi mocy konstrukcjami wielogłośnikowymi.
Moc
Moc wyjściowa Q5s Type-C z modułem AM3D jest identyczna jak w przypadku modelu AM3E i M11 Pro, mierząc ≥560 mW przy obciążeniu 32Ω.
Jest to wartość wystarczająca do wysterowania większości urządzeń IEM i wkładek dousznych na rynku. Wyjście single-ended mierzy 280 mW przy obciążeniu 16Ω i jest zauważalnie mniej solidne w kopnięciach i mniej separacji. Wokal ma jednak nieco więcej masy na wyjściu single-ended i przyzwoitą rozdzielczość, więc to zdecydowanie coś więcej niż tylko ozdoba obudowy.
Głośność zarówno z wyjścia SE, jak i BAL jest dość mocna, a pokrętło głośności z regulacją ADC bardzo pomaga w znalezieniu sweet spotu.
Podoba mi się jak FiiO sprawia, że analogowa gałka głośności jest dobrze wyważona przy niższej głośności, a tarcie na gałce jest w sam raz. Do tej pory nigdy nie zdarzyło mi się przypadkowo zwiększyć głośności w Q5S Type-C i jest on doskonale kompatybilny z wrażliwymi słuchawkami IEM.
Bezprzewodowy
Nowa wersja Q5s Type-C korzysta z nowego rozwiązania Bluetooth, wyposażonego w chipset QCC5124. Tło jest niewiarygodnie ciche pod połączeniem Bluetooth, wciąż można wyczuć słaby syk z wrażliwymi IEM, ale jest on bardzo pomijalny i można go uznać za bardzo cichy dla tego typu sygnału.
Zakres dynamiki jest nieco mniejszy niż gdy Q5s Type-C jest używany jako USB DAC, a wysokie tony wydają się być nieco bardziej zmiękczone.
Czasami chipset BT wydaje się być nieco "wąskim gardłem", ale FiiO ma tutaj dobrą kontrolę, aby zachować wiele detali przy zachowaniu pełnego brzmienia i niezbyt skompresowanego dźwięku. Można również zaobserwować pewne różnice podczas przełączania pomiędzy wejściami, na przykład optyczne jest czystsze niż bezprzewodowe.
Stabilność Bluetooth
Zasięg Q5s Type-C jest dość mocny, ponieważ przenika przez ściany i pozostaje zsynchronizowany, przesuwając go pod różnymi kątami nie ma śladu spadku sygnału w promieniu 3-4m w całym salonie, więc jestem pewien, że bez problemu poradzi sobie z codziennym użytkowaniem lub podwoi się jako odbiornik dla zestawu głośników.
Wybrane porównania
FiiO Q5S AM3E
Techniczne
Podczas gdy na zewnątrz może się wydawać, że to tylko kosmetyczna zmiana portu USB-C, nowa aktualizacja jest znacząco inna, ponieważ obejmuje nowy stopień wzmacniający i inny chipset Bluetooth obsługujący tryb adaptacyjny aptX, który może zoptymalizować wydajność niskich opóźnień.
Poza tym, będzie to moduł AM3D THX AAA kontra moduł AM3E z AD8620 i OPA92 w ścieżce wzmacniającej, co jest częstą konfiguracją w produktach FiiO. Wzmacniacze serii THX AAA z zewnętrznymi wejściami w tuningu od THX wyraźnie obierają inną drogę, bezpieczniejsze i bardziej spójne podejście do tuningu z większą kontrolą i ekstrakcją drobnych szczegółów.
Osiągi
Przede wszystkim AM3D brzmi znacznie bardziej naturalnie w zakresie średnich tonów i otwiera się bez agresywności żadnej z częstotliwości, dobry do relaksujących odsłuchów, podczas gdy AM3E ma mocniejszy rozmach na basie i grubszą barwę. Dzięki znacznie lepszej otwartości i ciemniejszemu tłu, moduł AM3D brzmi czyściej i bardziej rozdzielczo, odsłaniając więcej szczegółów wysokich tonów.
Ogólnie rzecz biorąc, moduł AM3D THX AAA jest bardziej liniowy i elegancko zestrojony, z jeszcze większą mocą wydobywania detali niż oryginalna karta AM3E.
AM3E sprawia wrażenie bardziej tradycyjnego podejścia z pełnym średnim basem, mocniejszą nutą ciepła i bogactwem w zakresie niższych średnich tonów oraz wzmocnioną górą. Natomiast AM3D brzmi czyściej i jest bardziej delikatnie kontrolowany przez cały czas, a także bez trudu współpracuje z większą ilością gatunków muzycznych.
Z drugiej strony AM3E jest bardziej odpowiedni do popu i syntezatorowej zawartości średnich tonów. Również dęte drewniane/saksofon będą brzmiały bardziej ekscytująco z jego bardziej mokrą, intensywniejszą mocą średnich tonów.
Preferencje dotyczące parowania
W połączeniu z zestawami IEM FiiO, takimi jak FA7, można zauważyć, że AM3E uzupełnia ich strojenie, dodając więcej grubości i równoważąc je tonalnie, natomiast po założeniu na AM3D, jest on bardziej lojalny wobec strojenia IEM i brzmi znacznie czyściej.
Moc rozdzielcza i zakres dynamiki są wyraźnie silniejsze na AM3D, ale zamiast mówić, który moduł jest lepszy, jest to modułowa konstrukcja, która pozwala na przełączanie się pomiędzy różnymi kartami wzmacniaczy, a przy niewielkim koszcie na nowy moduł, będzie to jak zupełnie nowe urządzenie.
Jeśli masz oryginalny Q5S nie ma powodu, aby wstrzymać się z zakupem modułu AM3D, a nawet jeśli dostaniesz wersję Q5s Type-C AM3D, możesz poszukać starszych kart wzmacniaczy, aby cieszyć się innym zestawem wzmacniaczy.
Chord Mojo
Mojo i Poly combo zostały porównane w recenzji Q5S w wersji AM3E i tym razem integra Q5s Type-C AM3D powiększa różnicę w wydajności bezprzewodowej. Zasięg transmisji w Q5s Type-C jest zauważalnie lepszy z Bluetooth 5.0, tak samo jak elastyczność z szerszym wyborem opcji wejścia/wyjścia.
Doświadczenie użytkownika jest również znacznie bardziej intuicyjne w Q5s Type-C z płynną regulacją głośności i dobrze wskazaną diodą LED wyświetlającą, jak urządzenie jest podłączone. A dzięki aplikacji sterującej można zmieniać filtry cyfrowe i inne zachowania, które są znacznie bardziej zaawansowane i dostosowane do preferencji użytkownika.
Połączenie przewodowe
Jeśli chodzi o dźwięk, bardzo podoba mi się kontrola basu i wyrafinowania w Mojo, gdy jest on podłączony za pomocą kabla USB. Również to, jak działa z multi-BA IEMS, gdzie faktura basu dodaje magicznego dotyku do wokalu, aby uczynić go bardziej chrypiącym, a uderzenie jest solidne.
Q5s Type-C z drugiej strony brzmi bardziej ekspansywnie, gładko i jest mniej podbarwiony, w przeciwieństwie do bogatszych średnich w AM3E. Jest znacznie czystszy niż Mojo tym razem, a wokal jest ważony w sposób, który daje więcej równowagi i przestrzeni całemu strojeniu.
Jakoś wolę Mojo od oryginalnych AM3E Q5S za ich strojenie wokali, ale skok w górę w ogólnej jakości i mocy wydobywania detali na Q5s Type-C stawia je w tym samym rzędzie. Scena na AM3D jest jeszcze bardziej ekspansywna a wokal bardziej naturalnie oddany.
Połączenie bezprzewodowe
Jeśli chodzi o połączenie bezprzewodowe to już inna historia, Q5s Type-C z AM3D prezentuje porównywalnie lepszą moc dekodowania, moc wyjściową, gęstość w nutach i lepszą dynamikę.
Mojo, z drugiej strony, brzmi znacznie bardziej spłaszczony i skompresowany bez połączenia Wi-Fi na Poly, a teksturowany, dobrze odwzorowany w 3D średni bas zniknął. Choć Poly kosztuje tyle, co Mojo, nie będę go tutaj porównywał, ale z włączonym trybem Wi-Fi można go traktować tak samo dobrze, jak z połączeniem przewodowym.
Wracając do połączenia Bluetooth, Q5s Type-C z AM3D są w stanie obsłużyć bardziej wymagające pod względem mocy IEM-y i oferują znacznie lepszą separację instrumentów dzięki wyjściu 4,4 mm.
Pod względem ogólnej jakości jako odbiornik Bluetooth, Q5s Type-C jest zdecydowanym zwycięzcą, a equalizer i opcje filtrowania dodatkowo poprawiają wrażenia.
FiiO M11 & M11 Pro
Dostrajanie
Po podłączeniu za pomocą kabla USB do iPhone'a i odtworzeniu tego samego pliku przez M11 Pro, zauważycie podobne strojenie, jako że oba urządzenia posiadają ten sam moduł wzmacniacza.
Jednakże, wciąż mogłem wychwycić pewne różnice, szczególnie w przypadku bardzo wrażliwych IEM i bardziej wymagających prądowo IEM. Moc wyświetlana na M11 Pro jest mocniejsza, z czystszym uderzeniem basu i kontrolą na basie. Dynamika jest również zauważalnie większa.
Wyjście jest również bardziej trójwymiarowe w M11 Pro, szczególnie gdy moc jest zwiększona, gdzie słychać bardziej wyrafinowaną odpowiedź i lepsze mikro szczegóły w wysokich tonach w porównaniu do Q5S Type-C. Ogólna wydajność i równowaga tonalna M11 Pro są lepsze, jednak gdy używasz M11 Pro jako odbiornika Bluetooth, różnica jest mniej zauważalna.
Strojenie M11 w jakiś sposób bardziej przypomina wersję AM3E Q5S, która jest porównywalnie mniej zrównoważona tonalnie i bardziej agresywna w zakresie średnich tonów. Ma też mniej basu.
Podczas gdy poziom odzyskiwania detali jest podobny, strojenie wersji Q5S Type-C jest bardziej korzystne, szczególnie gdy przełączamy się na lepsze masteringi i pliki o wyższej rozdzielczości. Strojenie w Q5S Type-C ma większą kontrolę i może być bardziej skalowalne z lepszymi źródłami plików.
Kiedy przełączam Q5S Type-C w tryb bezprzewodowy, zauważycie większą kompresję, ale dobra kontrola w strojeniu pomaga mu utrzymać się na powierzchni w porównaniu do lokalnego odtwarzania na DAP. Wydaje mi się, że to co słyszę na Q5S Type-C ma podobną moc odzyskiwania szczegółów jak M11.
Q5S obsługuje również transmisję AAC przez BlueTooth i jest bardziej przyjazny dla użytkownika iOS.
Techniczne
Poza dźwiękiem, równie ważne są wrażenia użytkownika. Osobiście uważam, że streaming na Tidal/Spotify poza domem z DAP jest kłopotliwy. Tethering Wi-Fi z telefonu zużywa dużo energii na telefonie i nie ma zbyt wiele sensu używać aplikacji streamingowych na telefonie i używać nieporęcznego DAP jako odbiornika Bluetooth.
Brak internetu na DAP-ie to wciąż jeden z głównych problemów, który skłania mnie do użycia małego dongla jak Lotoo S1 lub mocniejszego wzmacniacza DAC i właśnie wtedy Q5s Type-C pasuje idealnie.
Porównując M11/Pro do Q5s Type-C w dziale streamingu, Q5s Type-C ma wyraźną przewagę w ilości godzin odtwarzania, ma bardziej kompaktowy profil i szybsze włączanie oraz dłuższy czas pracy na biegu jałowym. To pokrywa się z moimi kluczowymi względami dotyczącymi odtwarzania na zewnątrz i wybiorę Q5S zamiast M11 i M11 Pro.
W rzeczywistości nie preferuję ładowania zbyt wielu utworów na mój telefon, zwłaszcza plików Hi-res, które wypełniają pamięć wewnętrzną telefonu. Użytkownicy Androida mogą mieć dużą kartę pamięci do rozszerzenia pamięci, ale użytkownicy Apple nie mają tego szczęścia.
To powiedziawszy, użytkownicy Apple w szczególności mogą znaleźć DAP poręczniejszy być domem dużej kolekcji muzyki wysokiej rozdzielczości. Jeśli strumień na iPhone, Q5s Type-C może być lepszą opcją chociaż.