Strona główna > Sprzęt Audio > The Finder X1 By Echobox

The Finder X1 By Echobox

Trochę późno zaczynam przygodę z Echoboxem, a wszystko zaczęło się od przypadkowej rozmowy z CCO Samem McKinneyem na temat radości z przygód na świeżym powietrzu, utraty wagi i tropikalnych wysp. Gdzieś w środku rozmawialiśmy o sprzęcie jego firmy i następne co pamiętam, to że jestem zapisany na recenzję Findera X1. Spodziewam się, że spotkam się z nimi także w Singapurze w marcu, oni na pewno lubią podróżować.

Ten atrakcyjnie wyglądający IEM został po raz pierwszy wprowadzony na rynek pod koniec 2015 roku z kilkoma udanymi kampaniami crowdsourcingowymi i pojawił się z MSRP 199 dolarów i ceną early bird około 79 dolarów. Od tego czasu cena spadła do około 149$ w ich własnym sklepie internetowym, choć jak piszę Amazon ma go za głupie 220$+. Wydaje się, że sprzedaje się dobrze, ogólnie dobrze przyjęty z dużą ilością dobrych opinii i wygląda świetnie również tak, późno, jak to może być, jeszcze dobrze warte przeglądu.

Co to jest Pitch?

Jest to bardziej koncepcja niż boisko, a Finder X1 naprawdę pasuje do tej holistycznej wizji outdooru i słuchania świetnej muzyki w podróży. Nie posunąłbym się tak daleko, by powiedzieć, że Finder X1 to IEM lifestyle'owy i wszystkie negatywne konotacje, które rzucamy na tę mizerną etykietkę. Raczej jest to koncepcja Echoboxa, by zintegrować audiofilski dźwięk z aktywnym stylem życia.

Titanium

Z jednej strony otrzymujemy tytanowe obudowy przetworników, które są niemal niezniszczalne, a jednocześnie lekkie i atrakcyjne dla oka. Wyglądają fantastycznie i znoszą naprawdę mocne uderzenia, a wiem, że Sam przeprowadził test w godzinach szczytu w Los Angeles rok temu lub więcej, z toną ciężkich opon, które przejechały po X1 i nie było na nich żadnej rysy, więc punkt potwierdzony.

PEEK

Z drugiej strony, dostajemy audiofilską wrażliwość z wykorzystaniem niemieckiej produkcji membran PEEK w ich 9.2mm przetwornikach dynamicznych, ze względu na ich rzekomą wyższą dynamikę i szczegółowość w porównaniu do zwykłych membran. PEEK (polyetheretherketone) jest półkrystalicznym, wysokotemperaturowym (do 500°F) termoplastycznym tworzywem inżynieryjnym.

Został zaprojektowany jako twardy, mocny, sztywny i ma znakomitą odporność na pełzanie, zapobiegającą wszelkim odkształceniom pod obciążeniem przez dłuższy czas (nie trzeba się dopalać?). Podejrzewam, że jest to filmowa wersja PEEK-u używanego w takich zestawach głośnikowych jak Wisdom Audio, tylko na znacznie mniejszą skalę. W pewnym sensie wpisuje się to w motyw twardego na zewnątrz, twardego wewnątrz X1, ale z dodatkową korzyścią w postaci doskonałych właściwości audio.

AFT (Strojenie Filtrów Akustycznych)

Ok, nie jest to nic nowego w świecie wkładek dousznych, Trinity Audio, RHA i RockJaw mają system filtrów w mniej więcej tej samej cenie. Daje to jednak X1 pewne interesujące możliwości strojenia, a także dodatkową głębię koncepcji w zakresie brzmienia i sygnatury. Oferowanie wyboru jest zawsze potężnym atutem.

Budowa

Konstrukcja

Określenie "zbudowany jak czołg" jest brzydkim, ale użytecznym odniesieniem. Tytanowa obudowa X1 jest super wytrzymała, ale ma w sobie coś z Final Audio, co czyni ją atrakcyjną i mniej przypominającą czołg. Z pewnością przewyższają swoim wyglądem przyziemny, waniliowy wygląd wielu zestawów IEM na podobnym poziomie cenowym.

To dwuczęściowe słuchawki w kształcie łezki, zgodnie z klasycznym japońskim stylem FA, z wybrzuszonym środkiem i zwężającymi się końcami. Musiałem się dobrze przyjrzeć, żeby zobaczyć, czy w środku jest jakaś uszczelka - są tak dobrze połączone. Same filtry mają gwint na końcówce dyszy i są nieco bardziej płaskie niż np. wersje RHA czy Trinity. Są one również wykończone stopem metalu, który jak przypuszczam jest tą samą formą tytanową co obudowa.

Filtry

Dostajesz trzy filtry w sumie i po prostu zdjąć końcówkę na każdym sterowniku i odkręcić i przykręcić z powrotem. Zajmuje to około 2 sekund i nie wymaga żadnych dodatkowych narzędzi. Filtry są dość schludnie umieszczone w doskonałej gumowej tacce na końcówki i bardzo dobrze pasują (tacka i inne) do pół-usztywnianego futerału z zamkiem błyskawicznym, dzięki czemu można je łatwo zabrać ze sobą, jeśli chcemy dokonać zmiany w podróży.

Filtry oznaczone są jako Bass, Reference i Treble. Każdy z nich został zaprojektowany w taki sposób, aby wzmocnić jeden z aspektów pasma przenoszenia i prezentacji w ten czy inny sposób, lub w przypadku filtra Reference, aby utrzymać wszystko w miarę zrównoważone. Wybór końcówki zależy tak naprawdę od waszej reakcji na filtr zbalansowany, który jest wstawiony jako fabryczny i który mógłbym uznać za "najprawdziwszy" filtr z całej trójki.

Kabel

Nad czy prosto w dół?

Konstrukcja i podłączenie kabla sugerują, że X1 powinny być noszone "prosto w dół". Można tak zrobić, ale przewód jest na tyle elastyczny, że można go również nosić nad uchem, co też robiłem przez większość testów. W ostatecznym rozrachunku pozycja na ucho wydawała się nieco bardziej bezpieczna, ale to ostatecznie zależy od własnych preferencji i kształtu ucha.

Odciążenie

Na kablu wchodzącym do tytanowej obudowy nie ma zbyt wielu elementów odciążających. Jest ono bardziej wewnątrz obudowy niż na zewnątrz. Pozwala to na odrobinę większą elastyczność, ale chciałbym zobaczyć odrobinę więcej odciążenia schodzącego na zewnątrz muszli.

Trzeba uważać na to jak się je wkłada i wyjmuje, ponieważ wypukła, stożkowa konstrukcja tytanowych muszli delikatnie prowadzi kciuk tuż nad końcówką kabla, co oznacza, że kiedy naciskasz lub ciągniesz za przetworniki, możesz pośrednio zrobić to samo z samym kablem.

SPC

Kabel jest konstrukcji SPC, ma 1,2 metra długości i jest zamknięty w gumowanym płaszczu, który charakteryzuje się niskim poziomem retencji pamięci, co oznacza, że powinien być dość wolny od plątaniny, jak również nie powinien powodować zakłóceń mikrofonicznych, jeśli jest noszony na uchu.

Stworzone dla iPoda

Masz do wyboru wersję czysto muzyczną lub wersję "Made for iPod" z pilotem zdalnego sterowania/mikrofonem za dodatkowe 10 dolarów. Pilot jest rzeczywiście na duży rozmiar i dość wysoko, ale jest pięknie zaprojektowany w srebrnym wykończeniu stopu metalu, który pasuje do metalowej powłoki 3,5 mm jack i tytanowych sterowników. Działa on również dobrze z urządzeniami z systemem Android i iOS.

Rozgałęzienie Y jest umieszczone w dość lekkiej, ale wytrzymałej obudowie z odciążeniem, podobnej do prostego gniazda 3,5 mm i odłącza się od niego na samej górze, aby umożliwić założenie paska na podbródek.

Dopasowanie i uszczelnienie

Są to lekkie, niskoprofilowe muszle, więc wiele będzie zależało od użytych końcówek, zarówno jeśli chodzi o szczelność, jak i poziom komfortu. Silikonowe końcówki z jednym otworem, które są na wyposażeniu, są odpowiednie i dostępne są małe, średnie i duże. Izolacja jest dobra, ale nie tak wygodna i nie tak kompletna pod względem szczelności jak w przypadku piankowych końcówek towarzyszących. Jednakże otrzymujemy je z ładnym znakiem Echobox u podstawy końcówek, co jest miłym akcentem.

Jedynym problemem jest to, że otrzymujesz tylko jeden zestaw średnich końcówek Comply (T-400), więc upewnij się, że pasują. Jeśli nie, masz możliwość wyboru średnich końcówek z pojedynczym, podwójnym lub potrójnym kołnierzem, które dadzą ci węższą, ale głębszą wkładkę. Potrójny kołnierz jest najlepszy z obu pod względem izolacji i przyczepności, a także jest dość wygodny, jeśli jesteś przyzwyczajony do głęboko wkładanych końcówek.

Ogólnie rzecz biorąc, wybrałbym pianki, jeśli izolacja i komfort są dla ciebie priorytetem w X1, ponieważ zapewniają one najlepszą równowagę pomiędzy komfortem, uszczelnieniem i dźwiękiem.

Akcesoria i opakowanie

Bardzo podoba mi się pakiet akcesoriów, który jest dołączony do X1. Nie jest on naładowany, jedynie niewielki wybór końcówek, jak wspomniano, ale to właśnie obudowa i tacka na końcówki są fantastycznym aspektem tego zestawu, który mnie zachwyca.

Tacka na końcówki jest w tym samym duchu, co nowa tacka Noble lub starsza tacka RHA, ale zamiast tego, że jest metalowa i trudna do przenoszenia, Explore X1 jest gumowa i dopasowana tak, aby wsunąć ją na sam wierzch bardzo ładnej, zamykanej na zamek błyskawiczny owalnej, półsztywnej czarnej obudowy. Tacka ma również miejsce w czterech rogach na pozostałe dwa filtry, zakładając, że trzeci będzie na X1.

Możesz włożyć X1 do rowkowanej podstawy obudowy, umieścić tackę na końcówki (w górę lub w dół, nie ma to znaczenia, końcówki pozostają tam gdzie są) na górze, wrzucić coś do oczek w suficie i zapiąć wszystko na zamek błyskawiczny i jesteś gotowy do pracy. Jest to tak proste, ale nasuwa się pytanie - dlaczego nikt wcześniej o tym nie pomyślał i nie zrobił tego tak łatwo w użyciu?

Wszystkie te słuchawki są zapakowane w dość solidnie wyglądające pudełko detaliczne z przyzwoitym układem wyświetlacza z ciężkim umieszczeniem produktu Comply, jak również z kluczowym USP, jakim są słuchawki Titanium. Na opakowaniu zewnętrznym znajduje się również logo Made for iPod, co oznacza, że istnieje duża szansa, że można je nabyć w najbliższym sklepie Apple.

Wrażenia dźwiękowe

Tonacja i prezentacja

U-kształtne

Jak w przypadku każdego zestawu IEM wyposażonego w wiele filtrów, opisanie brzmienia jest w pewnym sensie konsensusem głównych atrybutów wszystkich filtrów, a następnie powrotem do tego, co wyróżnia każdy z nich. Jako taka prezentacja tonalna Findera X1, właściwa dla wszystkich filtrów, jest sygnaturą w kształcie litery U, a może nawet V, w zależności od tego, który filtr preferujesz. Wahałbym się przed określeniem v-shaped, ponieważ nie jest to aż tak ciemne brzmienie, a wokale, choć nieco cienkie i cofnięte, mają dobrą kontrolę i przejrzystość.

Krzywa odpowiedzi

Bas i wysokie tony X1 są dociążone i wysunięte do przodu, z dość znaczącą, choć nieco ciepłą odpowiedzią sub- i średnio-niskotonową, która dość szybko opada z wysokiego poziomu około 100Hz do niższych średnich o około 10dB, z lekkim wyrównaniem przy instrumentach i wokalach, ale nie w ogromnym stopniu, a następnie zwiększa energię od 3-4k do około 8-10k, a następnie opada i chrzęści przy 11-12k.

Tak naprawdę ma też małe obniżenie w okolicach 4-5k, z większym szczytem blisko 9-10k, więc dostaję zakres blasku bardziej do przodu niż obecności, więc nie dostaję rozbryzgującego się i gorącego podkreślenia niższej góry, co pomaga.

Podbarwienia

Nie sklasyfikowałbym tego opisu jako Hi-fi, jest on bardziej konsumencki niż ten, ale jest wystarczająco dużo rozciągnięcia i szczegółów w odpowiedzi X1 na obu końcach, aby dać wam przyzwoity strzał jako niektóre klasyczne utwory i zdecydowanie dobry wybór dla EDM. Góra pasma ma jednak nieco metaliczną krawędź i podczas gdy sybilancja była faktycznie bardzo dobrze kontrolowana, barwa X1 jest bardziej kolorowa (czytaj metaliczna) niż naturalna, z suchym i szybkim rozpadem.

Pianki

Preferencje co do końcówek w tym opisie tonalnym odnoszą się bardziej do pianek niż końcówek silikonowych. Czułem, że końcówki z pojedynczym otworem nieco zbytnio rozrzedzają dźwięk jak na moje preferencje i pozostawiają zbyt dużo energii w zakresie wysokich tonów. Kołnierze działają nieco lepiej, ale pianki oferują najwięcej w zakresie tłumienia iskrzenia wysokich tonów do odpowiedniego poziomu.

Srebrny filtr

Srebrny filtr jest filtrem wzmacniającym bas w X1, ale jest bardziej subtelny niż mogłoby to sugerować jego oznaczenie i dla mnie jest najlepszym filtrem dla moich własnych preferencji odsłuchowych. W filtrze basowym dokonano 2-3 poprawek.

Body

Pierwszym z nich jest ogólne pogrubienie dźwięku w stosunku do cieńszego i bardziej powietrznego brzmienia filtra referencyjnego. Otrzymujemy nieco więcej ciała i faktury w odpowiedzi subbasu i ogólnie nieco więcej fizyczności w niskich tonach w porównaniu z filtrem referencyjnym i filtrem wysokich tonów.

Timbre

Drugą poprawką jest barwa średnich tonów i wokale brzmią teraz nieco mniej metalicznie i nieco bardziej naturalnie z nieco łagodniejszym atakiem i nieco większym podtrzymaniem niż w przypadku filtra referencyjnego. Jest to w dalszym ciągu neutralna i lekko zagłębiona średnica, niższy środek nadal znajduje się za niskim i wysokim tonem, ale nie jest już tak cienki.

Bardziej miękki

Ostatnią zmianą jest nieco łagodniejsza i mniej wyraźna odpowiedź wysokich tonów. Szczyt zakresu brilliance schodzi nieco niżej, szczególnie w połączeniu z piankowymi końcówkami i choć można odnieść wrażenie, że tracimy nieco na rozciągnięciu i powietrzu, to myślę, że nadrabia to gładszym i mniej kruchym brzmieniem.

Filtr czerwony

Treble Bias

Jest to najchudszy i najjaśniejszy z trzech filtrów. Bas jest wciąż stosunkowo wysoki i ma uderzenie, ale ogólny nacisk został przesunięty w kierunku zwiększonej lub bardziej wysuniętej do przodu góry góry i cieńszej średnicy. Sibilance jest bardziej podatny na filtr czerwony lub filtr wysokich tonów, z czystym, ale ostrzejszym atakiem i zaleca się stosowanie filtrów piankowych, jeśli uważacie, że prezentacja oparta na wysokich tonach jest waszą filiżanką herbaty.

Delikatny Bias

Średnie tony na czerwonym filtrze są o wiele bardziej eteryczne w swojej naturze niż grubsze, bardziej teksturowane filtry basowe, więc nie jest to filtr, po który sięgnąłbym przy utworach wokalnych, po prostu nie ma on solidności i naturalnego brzmienia, aby brzmiał dla mnie wystarczająco naturalnie. Daj mu trochę orkiestry lub lekkie utwory akustyczne, gdzie delikatna artykulacja wysokich tonów będzie działać najlepiej i unikaj wszelkich utworów z syntezatorami lub perkusją.

Czarny filtr

Referencyjny

Inaczej zwany referencyjnym, znajduje się gdzieś pomiędzy filtrem basowym a sopranowym i daje gęstsze brzmienie niż filtr sopranowy, a także tonuje zawrotną naturę obszaru blasku czerwieni, jak również kontroluje sybilancję do bardziej zadowalającego poziomu.

Wszechstronnie?

Bas filtra referencyjnego ma więcej masy i faktury niż filtr czerwony i uderza nieco mocniej, ale nie ma takiej obecności i solidności niskiego końca jak filtr basowy. Średnie tony są bardziej neutralne niż w przypadku czerwonego filtra, ale wciąż są dla mnie nieco cienkie, a instrumentom i męskim wokalom brakuje nieco ciała. Lekko metaliczna krawędź górnych tonów średnich i niskich jest bardziej obecna w filtrze referencyjnym niż w bardziej naturalnie brzmiącym, ale mniej zwiewnym filtrze basowym.

Osoby poszukuj±ce wyrazistej góry z powietrzem i nieco bardziej zrównoważonych niskich tonów, wybior± filtr referencyjny do wszechstronnego grania.